
Vil bare ønske alle muslimer en fin Ramadan!
For de som ikke vet hva det er så innebærer ramadanmåneden at muslimer skal avstå fra blant annet mat og drikke fra morgengry til solnedgang. Man skal også i denne måneden prøve å bli bedre mennesker, for så å opprettholde denne godheten som man har bygget opp, gjennom resten av livet (noe dessverre få klarer).
Fasten begynte altså idag! Er det noen som lurer på hvordan det er, så er det bare til å spørre

136 kommentarer In " Nå er det ramadan for alle muslimer! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
september 14th 2007 at 13:03
Håper du får en riktig fin Ramadan, og lykke til med fasten, det tror jeg ikke jeg hadde klart^^
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 13:12
I….care..?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 13:41
Er du sulten nå… ???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 14:18
# 1
Takker
#2
Yeah, you obviously care, since you had to show that u DIDN`T care..
#3
Hei Jokke.
Nei er ikke særlig sulten. Jeg vet ikke hvorfor jeg har det sånn, men merker det ikke på kroppen om jeg faster. Det er ikke så ille som det kanskje virker. Setter man seg for et mål, så klarer man det som regel
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 14:29
Er det lov å drikke vann ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 14:41
#5
Nope, ikke lov å hverken drikke eller spise fra morgengry til solnedgang.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 14:58
kan man ha sex på natta hvis man ikke er gift?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 15:04
kan man ha sex på natta hvis man ikke er gift??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 15:05
kan man ha sex på natta hvis man ikke er gift?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 15:12
Sex før ekteskap, er som du kanskje vet, forbudt i Islam..
I fastetiden skal man avstå fra sex,like mye som fra mat. Altså fra morgen til kveld.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 15:14
Det er ikke lov å ha sex uten at du er gift i Islam.. takk-
Men i ramadan kan du ha sex etter at du har åpnet fasten.. ikke før det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 15:18
Har opplevd en del ramadan’er i mitt liv.
Ikke aktivt riktignok, men hatt arbeidskollegaer som fastet.
Nå er faste et vidt begrep, da de spiste som griser, unskyld metaforen, etter solnedgang. Det var jo spisegilder hver kveld og påfyll før de la seg til å sløve om dagen.
Hva heter festen som avslutter ramadan igjen, er det ied, eller er det i forbindelse med noe annet?
Håper du bruker fasten til fordypning og ettertanke. Det er vel det som er meningen.
Heter det ha en “God Ramadan” på norsk?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 15:25
Antar det heter “God Ramadan” på norsk, ja
Det er mange muslimer, som dessverre ikke har forstått fastekonseptet. Og ja, jeg vet at mange av oss spiser som griser når fasten skal brytes.
Jeg elsker denne måneden. Da får jeg tid til å blant annet oppnå en dypere kontakt med Gud,for jeg gjør dette for Han. Ramadan handler mer om å bare avstå fra mat, drikke og sex. Synd ikke alle (muslimer) har forstått det.
Det stemmer, det er id som avslutter fastemåneden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 15:26
Ramadan er noe veldig storte for oss muslimer
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 15:27
Ha en fin ramadan! Jeg syns dere skulle få drikke vann i det minste. Det renser også kroppen
men men, jeg lurer på skolebarn. Får de lov å spise i skoletiden tro? Blir ikke blodsukkeret lavt i løpet av dagen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 15:29
Barn skal ikke faste, hvis det går utover kroppen. Jeg husker at jeg prøvde da jeg gikk på barneskolen (da var dagene litt mer korte). Var skikkelig stolt!
Har selv småsøsken nå som prøver en gang i blant.Gjerne ved å faste bare halve dagen. Det er ikke noe de blir tvunget til, men litt gøy å prøve ut det mamma og pappa og storesøsken driver med.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 15:33
OK
Når fastetiden er over, er det rart å leve vanlig igjen? Er du oppe lenger utover natten under ramadan?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 15:37
Jeg lever vanlig NÅ og
Hehe. Jeg gjør helt vanlige ting, som jeg gjør ellers når jeg spiser. Jobber, går på universitet,rydder,treffer venner osv.
Det er sikkert mange som tror at du blir så sulten at du kunne ha spist en hel ku! men no, føler det ikke sånn. Man er kanskje sulten den siste timen før avbrytelsen av fasten, men når man først spiser så klarer man ikke å spise all verdens.
Noen ganger drar jeg til moskeen og ber. Synes det er så koselig, et fellesskap.
Om jeg pleier å være lenger oppe utover natta? Nei, ikke mer enn jeg må egentlig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 16:25
Ramadan rimer på Saruman, onde trollmannen i Lotr.
tenk litt på det …
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 16:46
#18
Takk for svar, jeg er bare vennlig nysgjerrig fordi jeg er uvitende om så mye.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 17:19
hei.ønsker deg en fin ramadan.jeg er også muslim og har fastet siden jeg var 6 år gammel.når er jeg 16…lykke til
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 17:45
#20
Skader ingen å spørre om ting. Svarer gjerne
#21
Ha en fin ramadan, Lewa!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 18:39
Blir det ikke travelt på natta hvis dere både skal spise, drikke, ha sex og sove?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 18:47
ramadan kareem! bor selv i Qatar, saa har mange venner som faster, staa paa!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 18:53
Hei, Ramadan Mubarak til deg og alle andre muslimer i Norge.
Jeg er en Norsk konvertitt som har fastet hver Ramadan siden -92. Trives med det.
Alle mennesker hadde hatt godt av å prøve og Faste en uke eller en hel mnd. HVIS dem er skikkelig TØFFE;) Trenger ikke tro på Gud bare for å forstå åssen det er å Faste/sulte SOM MANGE ANDRE.
Tenk på alle de fattige som sulter rundt hele verden..
SÅ PRØV DA VEL:)
Så får vi høre åssen det har vært for dere som tørr og ta en utfordring;)
Fasten begynner fra soloppgang kl.05:11 lørdag morgen da er det ikke lov å spise, drikke, røyke, eller ha sex føre sola går ned kl 19:43 på kvelden..
LYKKE TIL:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 18:57
Ramadan Mubarak alle sammen!
ville bare si noen ekstra ord om Ramadan:
Det er den maanden Allah aapenbarte koranen til Profet Muhammed (fvmh)gjennom engelen Gabriel.
Den maanden hvor helvetes porter blir lukket og bare himmelen er aapen, naar alle djevler blir lenket fast slik at vi kan hvile fra dem.
Den maanden der vi faster og praktiserer selvdisiplin, slik at vi faar kontroll over kroppens lyster og ikke blir dens slave.
Den maanden hvor vi ber Allah om tilgivelse faar vaare synder.
En av de siste 10 dagene av Ramadan vil Allah sende alle hans engler ned til jorden (Lailat ul Qadr),staar en person og ber den kvelden vil det tilsvare at han har staat aa bedt i 1000 maander! derfor vil muslimer be ekstra mye de siste 10 kveldene av Ramadan.
Lykke til med fasten!
hilser fra Emiratene:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 19:37
Kanskje det er DERFOR de blir så sinte?? Jeg blir rasende og gal av for lavt blodsukker ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 20:48
god ramadan alle sammen =)…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 20:58
Ønsker deg riktig god Ramadan, det er den beste måneden i året.
Egentlig ma får masse energi i kroppen når man faster:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 14th 2007 at 23:36
Hei
Jeg bor for tiden i Dubai. Her i Midtøsten er jo Ramadan en meget offentlig affære. Man risikerer bøtleggelser og fengselsstraff dersom man spiser eller drikker i det offentlige rom. Man kan heller ikke tygge tyggis eller røyke, og dersom man er intim med kjæresten bør man virkelig belage seg på et opphold bak murene. Dubai er dog riktignok noe mer moderat i fodhold til det hele. Man kan bestille “take away” på de fleste restauranter, noen steder har tilogmed servering. Dette løser de ved å henge opp forheng foran hele serveringsstedet, slik blir muslimene “skjermet” fra oss vestlige som “synder” der inne. Å bryte fasten er jo tross alt ifølge muslimsk tro en synd som man aldri kan tilgis. Det heter at hvis man bryter en faste, kan man faste tusen ganger uten å bli tilgitt for det. Leste ihvertfall noe slikt i et ukeblad her nede. En artikkel som het “All you wanted to know about Ramadan (and were afraid to ask)”. Her opphører forresten fasten klokken 18 hver dag.
Varme hilsener fra Dubai, og god Ramadan!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 01:04
Allah akbar!
Jihad jihad!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 02:36
Ramadan er et eneste stort bevis på hvor syke muslimer… Hvis joren en dag går under er det pga Islam…
Så om dere har ramadan eller ikke interesserer oss “hunder” (som dere kaller oss) midt bak…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 02:37
Ramadan er et eneste stort bevis på hvor syke muslimer… Hvis joren en dag går under er det pga Islam…
Så om dere har ramadan eller ikke interesserer oss “hunder” (som dere kaller oss) midt bak…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 02:41
Faste kjenner jeg til. Jeg bruker faste selv. Jeg er ikke muslim eller kristen men kaller meg spirituell. Faste er en bra måte å komme i kontakt med seg selv, selv om det blir annerledes for meg så får også jeg selvdisiplin, og kontroll over kroppens lyster , som det nevnes før her, gjennom og faste. Så jeg ønsker dere en skikkelig Happy Ramadan!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 03:44
Ana jae’ & ana ‘atshaan
Kan det vaere sunt dette her? Det skal vel ikke vaere saa bra for magesekken, hva? Jeg tror man kan doe fortere av dette her. Hva hjelper det aa vaere saa snill, saa snill. Naar man ikke lenger er her?
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 03:53
Svar til # 18
Du sier du gaar til en moske. Siden du kalle deg for “Marocjenta”, saa gaar jeg ut i fra at du er et hunnkjoenn. Har kvinner virkelig adgang til en moske? Jeg har aldri sett kvinner sittet i en moske og bedt sammen med mannfolka. Eller er det noe som jeg ikke kan se? Og som du ser?
Du sitter kanskje ute i gangen og ber. Og kanskje du ber utenfor moskeen? Jeg synes at det er ytterst merkelig.
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 04:20
Svar til # 26
Der har vi Gabriel igjen. Tror dere ogsaa at det var dette udyret ( ja, med smaa vinger paa ryggen ) som oppsoekte Maria i Joedeland. Gjorde jomfruen gravid. Og deretter la hele skylda paa Jehova? Hvorfor ble udyret her brukt om og om igjen?
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 06:43
Svar til # 8 og # 9
Veldig dumt spoersmaal i grunnen. Jeg tror ikke du orker noe sex naar du hverken faar vann eller mat inn i deg paa flere dager.
Vi kan sammenligne dette her med hva fakirene gjoer naar de vil oppnaa orgasm. Sover paa spikermatter, knasker i seg lyspaerer eller stikker lange naaler tvaers gjennom kroppen. Dette her maa kunne kombineres med Ramadan. Det gjelder jo aa pine seg selv saa mye som mulig, ikke sant?
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 09:08
Hei, Flott om du kan gjøre det. Holde ut i en måned med lite mat og drikke…
på denne måten man egentlig rensker kroppen for alt som er overflødig og uønsket! Og det er sant. Kanskje sulten og tørsten lærer en mer om seg selv. Den gir muligheten til å bli bedre kjent med sine svakheter og styrker, og øker selvsikkerheten. Men viktigst av alt er at kroppen kvitter seg med alt det gamle som er unødvendig lagret… Det kan være en flott fysisk utfording for en frisk person… I en slik tid tenker man mer på de som sulter, de som virkelig sulter… Noe å tenke på, og det i seg selv gjør deg til et bedre menneske. Det å tenke på andre, ikke de som har, men de som ike har og er trengende…
Lykke til, MarocJenta
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 11:02
Ser at det er mange som har skrevet, skal prøve å kommentere noe..
#32
Ramadan er for meg IKKE et eneste stort bevis på hvor syke muslimer er. Og hadde du i grunn ikke brydd deg, så hadde du vel brukt minimalt med tid på å svare. Eller i det hele tatt å gå inn på denne siden?
#34
Ja, det var jo slik at Jesus også fastet i førti dager. Fortsatt noen kristne som holder fast ved denne praktiseringen. Godt å se at det ikke bare er muslimer som faster
#35
Oldefaren min på godt over 80, har fastet siden han kan huske. Han har ikke dødd noe tidligere i alle fall. That`s for sure.
#36
Ja, jeg går i moske. Kvinner har egen avdeling der vi kan be. Altså, så er menn og kvinner segregerte når det kommer til bønnen. Og dette passer utmerket for meg, da jeg helst ikke vil stå og bøye meg foran mannfolk. Vil helst konsentrere meg om selve bønnen og ikke hvordan jeg tar meg ut bakfra.
Jeg sitter ikke ute i gangen og ber, ei heller tar jeg bønnen utenfor moskeen. Kvinnene er mer aktive enn du aner.
#38
Faktisk så er det mange som orker sex, ETTER solnedgang. Etter at de har fått i seg noe mat og drikke. Det er ikke slik at vi faster dager i strekk uten føde.
#39
Takk skal du ha, Pepe.
Og ja, det er sant. Man får virkelig renset kroppen, for ikke å snakke om sinnet
Mvh MarocJenta
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 11:02
Sett ut i fra deg selv. Kan du bli bedre menneske ved å ha sex med en vestlig orientert jente om natten under Ramadan og spise en deilig frokost etterpå sammen, hvis du ikke er sikker på om man får ha sex før ekteskapet?
Hvorfor er det slik at alkohol er forbudt i Islam, mens skadelig tobakkrøyking er lov?
Hvis jeg hadde vært muslim, så ville jeg spist likevel under Ramadan. Det av den grunn at jeg ofte blir svimmel hvis jeg ikke har spist og anstrengt meg for mye.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 11:07
#41
Ha sex med ei jente? Er hetero..
Mange lærde i Islam er faktisk enige om at røyk er forbudt (haram), mens andre mener at det bare er mislikt (makrooh).
I hovedsak skal du holde deg vekk fra alt som kan skade kroppen din. Dette gjelder også røyk. Men så kan man spørre oss selv om muslimer alltid gjenspeiler islam på en god måte. Rusmidler som f.eks. khat går også inn under kategorien “strengt forbudt”, men likevel ser man somaliske “brødre” som tygger ivrig på gata.
Mvh MarocJenta.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 11:09
Det har forresten vært lett å være muslim i Norge de siste årene. Ramadan har vært på vinteren, men nå forskyver den seg mot sommeren. Muslimer i Finnmark trenger jo knapt lukke munnen før de kan spise mat igjen på vinterstid. For man skal ikke spise mens solen er oppe. På sommerstid er det ikke mulig å spise fordi solen aldri går ned i nord.
Er det som å gå fra himmelen til helvete?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 11:11
#43
Muslimer på Finnmark, har etter hva jeg har forstått, egne tider på når fasten skal starte og avslutte fasten.
Det er NÅ ramadan begynner å bli vanskeligere. Og enda vanskeligere kommer det til å bli i sommertider.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 11:13
#42
Muslimer er 100 % hetero offisielt. Når jeg snakket med et ektepar om homofile lurte de på om vi hadde sånne i dette landet.
Takk for utdypningen om rusmidler.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 11:15
#45
Jeg er ganske sikker på at jeg er hetero, uten at du skal komme her og påstå noe annet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 11:16
Da jeg snakket med… det heter dessuten i Finnmark fylke, ikke på. Det er ikke så nøye…
Dette muslimske paret var nyss kommet til Norge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 11:18
#46
Nei, jeg har ikke påstått at du er homofil. Men dersom du var det burde du kunne velge å leve med andre homofile i ekteskap eller samboerskap.
Nå er ikke ekteskap heller lov i Norge, men jeg tror det kommer til å endre seg. Jeg håper iallfall det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 12:27
Min frue og meg ønsker dere alle god Ramadan, og må Alah være med dere.
Jeg er konvertitt og prøver meg på Ramadan for første gang, og er sulten:)
Jeg klarte ikke de to første dagene, men håper på å klare det i dag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 12:38
Takk, ønsker dere også en god ramadan. Du klarer det nok. Stå på, Sven!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 12:39
aleykum salem alle sammen, ramaden mubarek!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 12:41
god ramadan
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 12:42
God ramadan
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 13:02
Dere muslimer må få lov til å gjøre akkurat hva dere vil for min del, jeg har ingenting i mot det dere tror på. Men jeg er bare så utroig glad at jeg slipper alle disse tullete reglene og skikkene som man absolutt må følge på grunn av islam. For det ER jo ganske tåpling hvis man tenker seg litt om? Faste fra morgengry til solnedgang liksom…haha, kan jo ikke annet enn å le av sånt
Men stå på hvis dette er noe som er viktig for deg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 13:52
JEG synes ikke det er tåpelig, men alle har vel sine formeninger om det. Le til du sprekker!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 13:53
hvordan kan du si tullete regler, og som vi absolutt må følge.man må ikke hvis man ikke vil, det er noe man selv som person velger fra sin side, ingen kommer til meg og sier fast du er muslim. det er selvfølgelig bra om man vil faste, men ønsker man ikke det må man ikke!
og til din informasjon finnes faste også i kristendommen så ikke kom og kall muslimenes faste tåpelig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 14:01
GRATULERER med Ramadan, marocjenta!! Skal skrive et inlegg om Ramadan jeg også etterhvert, skal bare si deg at jeg støtter deg fullt ut, og hadde jeg vært i egypt nå, skulle jeg også fastet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 14:39
#56:
Man kan kalle det tullete regler fordi det er det det er. At kristne har like merkelige skikker endrer ikke det faktum. De fleste rasjonelle mennesker er enige om dette, men det er ikke sosialt akseptert å kalle overtro for det det er.
Ellers kan det nevnes at det ikke er rart man får bedre kontakt med “gud” under faste. Sult er veldig effektivt når en ønsker å hjernevaske noen. Dette blir blant annet brukt av scientologene for å overbevise “frafalne”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 15:51
man oppnår vel ikke akkurat sult hvis man, som min familie hvertfall, står opp klokka to og venter fire timer med frokosten, og koser seg og spiller kort hele kvelden og natta
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 16:32
Jeg er veldig glad for at du opplyste meg om hvordan ramadan skal gjenomføres. Jeg har jobbet for mange hyggelige muslimer, men jeg kaller dem likksom muslimer.fordi de drikker,ligger med andre damer osv.
Jeg fikk inntrykk av at bare de gjennomførte ramadan,så var alt tilgitt. Siden de hele dagen drakk kaffe med masse sukker gjennomførte de jo egentlig en liksom ramadan.
Har stor respekt for ramadan, vi burdte alle føle sulten gnage innimellom for å forstå hvordan de fattiges hverdag er, kanskje hadde hjertet vårt blitt større og omfavnet flere.
God ramadan gojenta, klem siskan:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 16:56
hei jeg skulle bare gratulere deg og ønske deg lykke til med ramadan. jeg har også ramadan og kommer fra iraq. får ikke du vondt i magen?? det får jeg men det er kansje bare for de jeg er sulten
hilsen en jente som faster
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 17:18
Mange av muslimene er vel på desperat jakt etter svensker for tiden, så denne ramadanen blir nok noe spesiell.
Også fint at de utlover 50000 usd mer i dusør dersom de slakter denne kunstneren som et lam.
Fine folk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 18:10
#32 og #40
At jeg bryr meg er fordi jeg er drittlei av å høre om alt det dustete muslimer har for seg. Om ikke det er ramadan, så er det noe annet like dumt. Grunnen til at jeg kom inn på bloggen din er fordi jeg klikket meg inn fra forsiden på vg…
Jeg ler meg i hjel av at dere svelger alt som står i koranen helt rått uten å sette spørsmålstegn ved noe i den boka. Og det er jo ikke bare å la være å tro på det som står der eller ikke følge det, nei for da har jo koranen en løsning på det også… Hjernevaskingen har pågått i århundrer, og de muslimene som har unnlatt å følge det som står i koranen, puster stort sett ikke lenger. Det har jo selv muslimene sørget for.
Det holder vel egentlig å minne om de meget omtalte muhammedtegningene og hvordan det gikk, for å se hvor stupid og hjernevaskende denne religionen er… Tenk å gå så til de grader av skaftet kun for noen vitsetegninger… Og at en svenske har laget noen tegninger igjen, ja se det må noen muslimer få gjort noe med gitt…syke, syke folk.
En kamerat av meg leste koranen for noen år siden, og ble rett og slett skremt over innholdet. At muslimer påstår selv å være fredselskende sier jo sitt. Hvorfor er dere lettere å tenne en fyrstikk hvis noen “vantro” sier noe galt om islam da?
Jeg er 100% overbevist om at verden hadde blitt en fredfull plett, hvis ikke det var for religion, og da er det i første rekke islam som er den verste synderen her…
En liten kommentar til slutt. Det jeg skriver her anonymt er den eneste måten for meg å faktisk kritisere deres syke religion. For hadde jeg eller andre hadde stått frem med mine meninger i full offentlighet, og sagt det jeg skriver her, hadde jeg kun hatt timer igjen å leve.
Og det er for meg bevis nok til å påstå at islam er en syk og gal religion. Uansett hva ditt lille syke, hjernevaskede muslimske hode prøver å innbille deg…
Så stapp den dumme religionen deres oppi et visst sted, og trekk i snora. Det er på tide at dere våkner opp. Resten av verden har kommet til 2007, mens muslimene henger etter i “steinalderen”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 18:29
Har du lest noe av det andre som står i bloggen min? Jeg er ikke alltid så “muslim-snill”, og jeg lever fortsatt. Så kanskje du er litt FOR redd i det lille huet ditt.
Mohammedtegningene var en sak for seg selv. Skal ikke si at jeg er særlig stolt av det. Vold hjelper ingenting. Det er ikke ISLAM som taler her, men MUSLIMER. Det finnes en viss forskjell der.
Jeg har satt spørsmålstegn ved mange ting i Koranen. Og fått mine svar. Jeg sluker ikke alt jeg får servert på bordet. Jeg som person, er særdeles kritisk til forskjellige ting. Og Islam får “svi” på mange måter. Men har heldigvis folk rundt meg som kan forklare ting nærmere. Eller så studerer jeg ting på egen hånd. Ser ting i sin sammenheng.
Mvh MarocJenta
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 18:54
Skulle ønske jeg kunne møte noen som kunne besvare alle mine spørsmål ang Islam. Er redd for å kontakte Imamen på grønland,vil på ingen måte være respektløs. Det er så mye en norsk kvinne lurer på hvis man søker islam, så mye som er fremmed og ukjent.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 19:03
Go maroc girl!! Ramadan mubarik to all .. I hope that bastard Punisher gets his filthy mouth flushed and cleaned .. I love the Koran and Allah .. Allah o Akbar .. Must Allah show us all the right path .. And all of those who can’t a brain!! Like Punisher .. Tnx maroc girl for showing the world about muslims and ramadan .. god bless you ..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 19:29
Nope, jeg er nok ikke FOR redd, jeg bare registrerer og forholder meg til realitene rundt religionen deres, enten du liker det eller ikke.
Jasså, så Muhammedtegingene var en sak for seg selv? Prøver du å bagatellisere dette? Du sier at det ikke er ISLAM som taler her, men MUSLIMER. Helt utrolig! Muslimer følger boka si slavisk og uten å sette spørsmålstegn, og det er grunnen til Islam finnes i det hele tatt. For hva hadde Islam vært hvis ingen muslimer hadde praktisert religionen?
Og forresten kan jeg tenke meg at du har satt spørsmålstegn ved mye i Koranen. Sikkert kjempemye og kjempehardt…!
Og tipper jeg ikke mye feil er vel de folkene du har rundt deg også en del Imaner som du har fått svar av? For det er jo sånn det virker hos dere.
Jeg synes jaggu jeg hører du stiller et “kritisk” spørsmål til noe i Koranen til en Iman som skal forklare deg noe? De er jo lært opp til å kune svare på alt og rettferdiggjøre til og med æresdrap. Så de forklaringene du får er ikke verdt mer enn brukt dopapir. Dette er intet mindre enn hjernevasking i praksis. Synd du virkelig ikke oppdager det.
Og hadde du studert ting på egen hånd slik du faktisk burde ha gjort, hadde du garantert ikke vært muslim i dag! Du virker faktisk som en smart person egentlig, så det kan jo hende at det er håp for deg til å se at islam er en totalt overflødig religion. Men da må du snart våkne opp!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 19:59
#65 Kjære Siskan. Ikke gå til en moske for å svar på dine spørsmål. Det du trenger er god hjelp. Gå heller til en psykolog hvis du i det hele tatt lurer på om islam er en religion for deg.
#66 “Muslim and proud of it”
I rest my case. Your comments only proves how sick you muslims and your religion are. I know that you would kill me if you had the chance. Thanx for giving me the proof.
Og MarocJenta er vel fortsatt fornøyd med religionen sin tipper jeg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 22:37
Måtte alle muslinger brenne i hel….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 23:00
Jg mener at man skal respektere andres religioner! Uansett hvordan religion man har så skal ikke andre slenge dritt fordi dem synes det virker dumt.
Hvordan kan verden være et fint sted å bo i om man ikke kan respektere hverandre.
Det er mange som bør skjerpe seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2007 at 23:05
Hei=) Ramadan kareem:) til alle muslimer,
og eg er så solte av deg MarcoJente=) at
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 00:15
Hvorfor sulte? Hva er vitsen. Få Guds godhet over seg. Be til Gud. Yes, en hel dag uten mat. Nei, sier jeg. Uten mat blir man slapp og grinete. Dårlige sjåfører blir man også. Håper de som er ambulansepersonell og brannmenn ikke faster. Det kan gå galt avsted.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 01:34
herregud så mange unødvendige å teite spørsmål..spise før soloppgang å spise etr solnedgang hva er vansklig med å skjønne det? å nei det er ikke lov å stappe noe i kjeften når man faster.det er ikke lov å drikke vann heller… å hvem faen er du trond? du faster ikke du er norsk så hold kjeft.. hva har det med deg å gjøre?? nørd as
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 04:17
da bli det jo bære nattmat:) snakkes vi i kebabkøen??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 05:09
jeg ler alle muslimer skal også avstå fra sex i denne tiden som heter ramada,men jeg tror ikke noen av de tyrkiske muslimene klaree det,for de har jo sessong av enda da,så sex olser de nok på med,men ønsker de andre som er muslimer å som tar koranen alvorligt en god ramadan
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 07:17
Punisher, det virker som at hjernen din har koblet helt ut og at carl i hagen spiser kun eppler. Kan du løse problemer mellom religioner så kom med noe fornuftig , ikke den med bomber og granater. Hvor gammel er du? 14 år? hold kjeft og legg deg, mammaan din gir deg snart mat. Til marcojenta, takk for at du tar opp ting som jeg faktisk har lurt på. Plagde drosjesjaføren hjem igår med masse spørsmål ang. ramadan;-)stå på og lykke til videre med fasten
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 08:28
Jeg bor i Dubai og synes Ramadan er en flott tid å være boende i denne delen av verden. Er masse som skjer, Ramadantelt på alle hoteller hvor venner og familier har iftar og sitter til langt på kveld! Er en annen steming denne måneden… verdt å få med seg…. Alt er stengt på dagtid, men åpner ved iftar og har åpnet til godt over midnatt! Er en flott tid å være sammen med venner og familie. Her har vi også redusert arbeidstid, som dere sikkert ikke har i Norge…Selv om jeg ikke er muslim, så har jeg fastet under Ramadan de siste 7 årene. Det er en god følelse…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 09:04
Til Sisken. Fint at du er interessert. Jeg kan bare si at ved å gå inne på http://www.islam.no er det mulig å stille sørsmål og sende dem til de som jobber. Det kan ta en liten stund før du får svar, men du får SVAR. De er dessuten kjempesøte og forståelsesfulle, s¨å du kan så å si spørre om mangt.
Og til dere muslimer som faster: Stå på.
Stolt av dere:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 09:14
jeg syns det er bra å faste og være et godt meneske 1 en mnd. det er ikke så vanskelig heller. det er bare å spise før du legger deg eller så opp rund 4 tiden på morran å spise og legge deg igjen så går det nok bra. lykke til med fasting og ramadan alle sammen;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 10:54
Det morsomme her er jo at også kristendommen har faste – men det er sjelden det praktiseres ettersom de fleste såkalt “kristne” er troende i navnet, og fordi kristendommen er så adaptiv at man nesten kan legge hva som helst inn i dens regler og ritualer. (Ref. julefeiringen som er assimilering av hedensk feiring av vintersolhverv.)
De fleste som kritiserer fasten tror visst man må spise og spise hele tiden. Men kroppen er faktisk i stand til å forbrenne lagret energi (og vann) selv om sultfølelsen melder seg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 12:23
Hvordan overlever muslimene ramadan der sola ikke går ned? – f.eks. Svalbard om sommeren.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 12:47
Svar på innlegg nr. 67, PUNISHER..
Jeg har selv registrert og forholder meg til realitetene rundt religionen min. Og som en kjent konvertitt til Islam sier : jeg er glad for at jeg ble kjent med ISLAM, før jeg ble kjent med muslimer.
Muslimer følger ikke boka si slavisk. I NOEN tilfeller, ja. Men i de fleste tilfeller når det selv passer dem. La oss ta de khat-tyggende ”brødrene” våre som et eksempel. Selv om det i Koranen står at det er forbudt, så tygger dem allikevel! La oss ta et annet eksempel. Muslimske menn som k****** i hytt og pinevær, men som nekter søstrene deres å til og med gå ut ytterdøren. Ikke mye Islam som taler her.
Dette, er for meg, ikke hjernevasking. Man kan også begynne å diskutere _begrepet_ hjernevasking. For meg er det så vidt. Du skriver at DE er lært opp til å rettferdiggjøre æresdrap. Hvem er det som rettferdiggjør drapene? Imamer? Har til dags dato ikke sett en eneste imam stille opp på for eksempel TV og si at dette er greit.
Jeg er muslim nettopp på grunn av at jeg har studert ting på egen hånd. Jeg har ikke vært avhengig av imamer. Den store makten som media har i praksis er mediagitt.
Jeg ER våken..
Mvh MarocJenta.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 12:49
” Og MarocJenta er vel fortsatt fornøyd med religionen sin tipper jeg…”
Ja, er fortsatt fornøyd med religionen min. Forstår ikke hvorfor jeg IKKE skulle være det.
#73
Og jeg gleder mg til den dagen det blir tvangsinnlegging på sånne folk som deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 15:31
Herlig med alle de som faster på min arbeidsplass: de orker ikke en dritt. alternativt sykemelder de seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 16:05
God Ramadan! Det er lett for endel folk å vise sin ignoranse på nettet. Synd, men det legger vel ingen dempning på tiden allikevel håper man!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 16:35
Svar til #63
Hmmm… Og kristendommen har aldri gjort noe feil eller??? Hva med korstogene? Synes ikke akkurat at du viser så mye kunnskap om det du snakker om. Hadde du i det minste kunne sagt noe om at kristendommen har blitt sekulær og at muslimer kanskje kunne tatt det mer på den måten, så kunne jeg respektert det du sier, men ærlig talt… Ofte er det de som vet minst som skriker høyest!!
Eid Ramadan (er det korrekt?) Faste er en glimrende måte å komme i kontakt med seg selv og jobbe med å bli et bedre menneske.
Hilsen hihihi…(nei, jeg er ikke muslim nei..)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 17:29
Uff og huff..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 18:04
Hei
Vil bare si at jeg respekterer alle religioner og alles tro .. Men må nesten si at jeg aldri har helt skjønt greia med å faste. Dere sier at det er dere selv som bestemmer omo dette er noe dere vil gjennomføre eller ikke .. Jeg har mange muslimske venner som må faste fordi deres foreldre ønsker at de skal gjøre det. De har aldri villet gjøre dette. Jeg tror at mange blir hjernevasket fra da de er små. Jeg mener ikke noe stygt med dette. Men det er kun min mening .. Jeg har snakket med mange muslimske mennesker på rundt 16 – 17 år, og de sier at de ikke har lyst tilå gjøre dette, mena t i Islam vil det bli sett på som skam. De sier også at de selv ikke følger alle islams regler .. så hvorfor er dette no de må gjøre da? utrolig spennenede og lese alt som står her, og veldig lærerikt .. (: Men iallefall God ramadan til dere som faster
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 18:39
Det er ikke for å være frekk eller noe..jeg respekterer Islam og ramadan..Men syns IKKE man skal ha sex i hele Ramadan mnd..altså etter solnedgang….selv om man er gift…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 19:18
Hei Maroc-jenta! Ville bare si at jeg er stolt av deg..har lest mange kommentarer nå, og jeg synes du svarer fint fra deg.
Ikke tenk på alle de negative menneskene. De kommer alltid til å være der. Vi bor i Norge og er frie til å tenke som vi vil.
Det de ikke skjønner er at det finnes mange av oss helt vanlige muslimer som jobber som alle andre mennesker. Og at det ikke er alle som snylter på staten.
Men så sier det noe om dem. Tror ikke de har så mange utenlandske venner, og de har nok fremmedfrykt. Da er det lett å generalisere.
Men som sagt, ikke bli fornærmet av det. Prøv heller å svare dem på en oppriktig og ærlig måte. Det er ikke noe poeng å falle ned på deres nivå.
Men dette trenger jeg vel egentlig ikke fortelle deg..
Så fra min side er det bare ros!
Mange klemmer og hilsener fra en Ramadan deltaker
Ps! Hvis du er interessert i å diskutere islam videre og bli bedre kjent så hadde jeg satt pris på om du hadde sendt meg en mail.
Ta vare på deg selv
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 20:47
Hei ønsker alle muslimer og alle ellers en god ramadan. Til mammadalte unger som “punisher” også videre, ønsker jeg dem et godt liv videre og et par timer i mitt kontor på grønland. (dersom disse mammadalte personen tør). For siden “punisher” osv ikke har annet å gjøre enn å lese disse bloggene og kritisere noe dem i det heletatt tydeligvis ikke vet noe om, har de VIRKELIG STORE FRITIDSPROBLEMER!SKAFF DERE NOEN VENNER Å PRATE MED ENN Å KRITISERE OSS.
PS. Til Herr “anonym” ønsker jeg et riktig fint liv og før du rekker å vinke meg vekk fra flyplassen skal jeg nok lage litt kaos i livet ditt om/NÅR jeg møter deg!! Og kanskje vil DU fly vekk fra dette landet…..Hvem vet, om et par år vil nok folk som meg ha tatt over dette landet som du antyder til. HAHA
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 21:27
Når det gjelder vanlige muslimer som arbeider som vanlige mennesker – hva gjør ramadan med evenen til å utføre fysisk eller mentalt krevende arbeid?
Bør jeg som arbeidsgiver avvente fast ansettelse til jeg ser hvordan den enkelte takler ramadan?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 01:10
Ramadan trengs for mange muslimer. Ihvertfall den delen som skal gjøre dem til “bedre” mennesker? Men, om det har noen positiv virkning er vel heller tvilsomt?
De som stolt utstyrer sine barn med dynamittbelter regnes som helter og er sikkert blant de mest ivrige til å overholde ramadan.
Morsomme tegninger er ikke morsomt for sultne muslimer. Ikke klokt å la seg sulte for en tegneseriefigur, hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 03:28
Heisann. jeg har ingen problemer med muslimer generelt, men jeg lurer veldig på hvorfor man ikke ser kristne/buddhistiske/hinduistiske fanatikere sprenge seg selv, og bygninger osv? Hvorfor er det begrenset til en religion bare?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 06:57
Ramadan er absurd i likhet med alt det andre tøvet som muslim-apene praktiserer!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 10:32
Religion er en psykisk lidelse,smekkfulle av kollektive tvangsritualer…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 10:40
Kan den psykiske lidelsen dere kaller for religionen deres(kristendommen er like ille) være ett relultat av innavlet deres,da dere puler søskenbarna deres(avkommet til søskenene til foreldra deres:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 11:06
#76 treigen
Etter å ha lest innlegget ditt er det vel ikke vanskelig å forstå hvilken hjerne som er koblet ut. Lær deg å skrive først. Så hvis noen er 14 år her, må det vel være deg?
#78 A.b.
Jada, Islam.no er en utrolig koselig nettside altså. Der kan du bli prøve følelsen av å bli hjernevasket på et tidlig stadium. Alle der inne vil jo hjelpe deg på aller beste måte til å finne ut av denne fantstiske fredselskende, kjærlighetsfylte religionen Islam. Yeah right…
#82
Så du mener at det er viktig å bli kjent med Islam før jeg blir kjent med muslimer? Dette må være noe av det mest utrolige utsagnet jeg har hørt ever om dette temaet. Det ville være det samme som å si at Islam er bra, men muslimer er noe dritt. Men jøssenam, greit for meg.
Selvfølgelig er det ingen imamer som stiller opp offentlig og forsvarer æresdrap! Men alle vet fryktelig godt hva de mener om slike ting. Hadde de stilt opp med skjult kamera, så hadde vi nok fått dokumentert dette rimelig godt tipper jeg.
Du er forøvrig IKKE våken, snarere rundlurt.
83#
Ja, du skulle nok ønske jeg var tvangsinnlagt. Det er dessverre godt kjent her i verden at muslimer knebler de som er uenige eller stiller kritiske spørsmål angående islam. Jeg regner med at du er født i Norge, men hadde jeg bodd i dine foreldres hjemland hadde jeg ikke hatt lenge igjen. Heldigvis bor jeg i Norge, et land hvor vi fremdeles har ytringsfrihet. Hvor lenge dette varer er ikke godt å si når det nå snart kryr av muslimer her som stadig kommer inn i styre og stell.
Så når du skriver dette viser du bare enda tydeligere for meg hva du står for.
Du pakker deg inn i den liksomfredselskende religionen din, men samtidig avslører du hvordan du tenker, og du er ikke alene om dette i din muslimske verden.
#86 hihihi
Selvfølgelig har kristendommen gjort mye feil, noe annet har jeg heller aldri sagt. Hvorfor drar du frem flere hundre år gamle korstog i denne debatten? Kristendommen har kommet lenger i dag, og Islam henger fremdeles igjen i steindalderen. Og hvorfor hører vi aldri om kristne selvmordsbombere? Dette er et typisk islamsk, muslimsk idiotisk problem.
———
En kommentar til slutt:
Det som irriterer meg mest i slike debatter er at med en gang noen stiller kritiske spørsmål om islam, så roper alle muslimer om respekt! Dette er helt typisk. Det som også er typisk er at de som roper høyest om respekt for sin tro er de siste til å vise respekt for andre. Hvorfor skal f.eks nordmenn ha respekt for muslimer i Norge, når muslimer ikke viser respekt for hvordan lover og regler fungerer i Norge? Dette må være gjensidig, noe det aldri har vært.
Med en gang muslimer får litt motgang, roper de ut om alt fra rasisme, til lite eller ingen respekt for deres synspunkter!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 12:09
Svar til #98
Du skriver om imamer som ikke stiller opp offentlig og forsvarer æresdrap, men at de selfølgelig støtter det internt..Eeeeh..Det vil være det samme som å si at ALLE kristne prester voldtar småbarn. For alle vet jo fryktelig godt hva prestene mener og gjør om/med småbarn.Det er så lett å lage hypotetisk teorier av alle slag og gjøre det om til den ene og rette sannhet. Det er ikke vanskelig.
Ja, jeg er født i Norge. Greit, jeg er en terrorist som ønsker ufred. Noen ganger har jeg jævlig lyst til å leve opp til det fantastiske ryktet som muslim. Jeg gjør ingen vondt nå, men sånne som deg får meg faktisk lyst til å drite en lang i dette landet. Heldigvis finnes det snille mennesker som har en helt annen tankegang enn deg når det kommer til muslimer som meg.
Var i alle fall det jeg fikk tid til å skrive denne gang…
Mvh MarocJenta.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 13:35
#98
(Glemte å skrive under med Punisher i #97)
Ja, faktisk vet jeg det er sånn det er med imamer. Du husker kanskje ikke Khadrasaken du da, når hun gikk rundt med skjult kamera for å høre hva imamene uttalte seg om omskjæring, og om hun burde gjøre det. Da fikk hun mange sjokkerende uttalelser. Og når de ble konfrontert med hva de hadde sagt etterpå, så nektet de utrolig nok. Han ene nektet plent på hva han hadde sagt, det hjalp ikke engang at de hadde videopptak av han til og med.
Så joda, det finnes eksempler på at imamer sier en ting internt, og noe helt annet offentlig. Spør en imam neste gang du, og spør om hva du synes om æresdrap, selvmordsbombing, hevn, jihad, fatwa osv… Så tenker jeg du får bekreftet det jeg.
Men du benkter vel dette også, naiv og hjernevasket som du er…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 19:14
Hei!
Jeg blir så fryktelig flau (og en smule forbanna) når jeg leser i gjennom kommentarene her. Er det virkelig så mange fordomsfulle og uvitende folk som går fritt rundt i landet vårt. At det går an!!
MarocJenta, ikke ta til deg det disse idiotiske menneskene sier. Det er jo synd på de, de vet ikke bedre. Å automatisk koble Ramadan opp mot selvmordsbombere, å sleng dritt om islam uten å engang ha lest koreanen, å skjære alle over en kam;; -det er patetisk det..
Folk vet for lite, har sett for lite og skjønner nesten ingenting.. Huff!
Fin blogg du har, lykke til videre!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 20:54
#101 Norskjente, kjære deg.
Trekk nisselua di litt lenger ned over ører og øyne, og lalle deg rolig inn i søvn mens du nynner… “Islam er snilt, koranen er ei snill kosebok, muslimer er fredselskende mennesker”… såså…lalle deg inn i søvn…
Snork, snork…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 19th 2007 at 08:05
Hei – jeg viser til følgende kommentar:
“#70 Kommentar fra Mee muslim (svar):
Jg mener at man skal respektere andres religioner! Uansett hvordan religion man har så skal ikke andre slenge dritt fordi dem synes det virker dumt.
Hvordan kan verden være et fint sted å bo i om man ikke kan respektere hverandre.
Det er mange som bør skjerpe seg.”
Det er vel nettopp dette som er så veldig tydelig – at muslimer ber om RESPEKT for sin tro og utfoldelsen av den, men selv viser de ALDRI respekt overfor andres religioner eller levesett. Kristne i muslimske land forfølges på det groveste.
Det er ellers også et tankekors at i muslimske land praktiseres forbud og påbud for å få hopen til å følge de religiøse skikkene som f.eks. å bli straffet hvis de spiser på gata under Ramadan – det er bare så utrolig tydelig at islam er en tvangs- og voldsreligion. At dere orker!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 20th 2007 at 03:14
inget svar på mitt spm, hvorfor ser vi ikke kristne osv selvmordsbombere og terrorister? Punisher er litt drøy ass, sikkert en som pøser alle følelsene sine ut her på nettet hvor han føler seg trygg, gaaay. er du medlem av vigrid punisher? tjohei!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 20th 2007 at 06:10
Kan vi bli enige om at religion er noe skikkelig dritt? Tro paa meg, hvis ikke skal du doe? Du skal ikke ha noen ANDRE guder enn MEG? Kast deg ned mot med hodet vendt mot MEKKA, stikk rompa opp i vaeret og be? La vaer aa spise og aa drinke under Ramadan? Foelger du lovene, skal du faa et godt liv og du skal faa lov til aa komme til paradiset naar du doer. Det er det samme som aa si til barna: Oppfoer deg pent, saa skal du faa sukkertoey!!!!
Vi lever i aar 2007. Maanen har allerede faatt besoek av oss. Og alle andre planetene staar i tur for aa bli utforsket. Det finnes ingen grenser for hva menneskene ikke kan utrette. Hvor lenge skal folk fortsette aa tro paa en brennende Betlehemstjerne hengende over stallen for 2 tusen aar tilbake? Eventyr-fortellingene hentet fra folk som levde langt inne i bushen?
Aa forby sex under Ramadan? Har du hoert noe saa dumt? Hva med aa innfoere forbud mot vannlating under Ramadan ogsaa?
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 20th 2007 at 06:39
Scar til # 40 skrevet av MarocJenta
Det er ikke slik at vi faster flere dager i en strekk uten foede.
Hva er vitsen da med aa bare faste saann fifty, fifthy, spoer jeg. Hvorfor kan ikke dere faste 5 dager paa rad? Det er jo snakk om aa pine seg selv mest mulig for aa blidgjoere Allah, ikke sant? Hva om dere bare sluttet aa drinke og aa spise helt. Hadde ikke det ha vaert lettere for dere aa komme til paradiset da?
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 01:51
Svar til haavard # 104
Ingen kristne selvmordsbombere og terrorister? Hvor gammel er du? Fyller 5 neste uke? Hva gjorde folka i Nord-Irland?
Jeg gjentar: Alle former for overtro basert paa religioner, sekter, hekser med Voodoo-kunster osv. er PISS!
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 02:07
Spoersmaal til MarocJenta.
Jeg har alltid lurt paa hvordan det er aa kaste seg ned med hodet vendt paa MEKKA. Hvordan i all huleste greier du aa finne ut hvor MEKKA til en hver tid ligger? Hjelper det i det hele tatt for muslimene aa gaa rundt med en kompass?
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 02:35
til Anonym # 98
Du sier saa fint at kristendommen har kommet langt. Du kaller aa tro paa jomfrufoedsler, gjenferd og himmelfarter for aa ha kommet langt? Alt er basert paa eventyrfortellinger hentet fra noen stammefolk langt ute i bushen. Laeren er ikke verdt 5 oere i aar 2007.
Det er kun tullinger som kan komme her aa paastaa at en brennende stjerne hang over en stall i Betlehem for 2000 aar tilbake.
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 10:14
Svar på #108
Nei, går ikke med kompass til enhver tid, da jeg som regel ikke pleier å be i hverken buss eller ute på gata.
Hjemme vet jeg allerede hvor “qibla”(retningen) er.
#107
Fem dager i strekk? Enhver normal person vil vel skjønne at det er så å si umulig. Og jeg tror Allah visste akkurat DET før deg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 10:27
Har denne vært på forsiden, siden det er så mange rare anonyme kommentarer? Bare husk på at de anonyme folkene, som dumper inn fra førstesiden, slenger dritt _uansett_ hva slags tema man har skrevet om. Aner ikke hvorfor, men det er alltid sånn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 10:33
Ja, den har vært på forsiden..Men drittslenging var noe jeg regna med uansett!;)
Men som du sier..Det er noe med disse anonyme, ja..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 10:42
Hei, ramadan ja… gøy å se hvor mye Allah og Muhammed snurrer disse folkene rundt lillefingern sin, hihi…neida, menne angående sex…ikke sex i ramadan… det betyr at det ikke fødes noen barn i juni/juli? Da kan ansatte ved fødeklinikkene ta noen uker ferie?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 10:43
Og hvis det fødes noen da, er det jo et tydelig evidens på at noen har brutt reglene i ramadan, og hvilken straff får de? Steining?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 10:46
#112
Eeeeh. Muslimer kan sexe så mye de vil etter solnedgang..Har selv en søster som er født i juni….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 10:49
Åja, trodde de måtte avstå fra sex under hele ramadan… etter solnedgang? det er jo da de fleste har sex uansett…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 10:58
Ja, nettopp
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 11:04
Ja, og da trenger man ikke en hellig regel som sier at man ikke skal ha sex før solnedgang og etter soloppgang :p Menmen, kan være greit å ha det svart på hvitt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2007 at 12:00
Er man ikke muslim selv så er det litt vanskelig å forstå prinsippet med Ramadan. Selv muslimer har problemer med å fatte hva det virkelig er. So, i dont blame u..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 22nd 2007 at 02:28
til MarocJenta # 110 & 119
110
Saa du flytter aldri paa deg? Eller ber du kanskje ikke saa ofte allikevel, hva? Aa forlange at folk skal vende mot MEKKA for aa be, er helt forkastelig. Har det aldri slaatt deg at det er bare tull? Hvor har du vaert? Jeg befinner meg i Japan. Kanskje du kan fortelle meg hvor qibla er?
119
Jeg synes at det er ytterst merkelig at du forstaar. Men allikevel gaar du aa foelge disse obskoene reglene. Det er helt utrolig. Ikke vann, ikke mat, ikke sex, ikke tyggis osv. Snakk om aa leve fint under steinalderen.
Jeg har hoert at kvinnene er urene naar de har mens. Klart det er urent naar man bloer. Hva hadde dere ventet dere? Du mener vel at damene skal gaa aa gjemme seg og skal gaa til dekning naar de har mens, hva?
MarocJenta mi, du gaar god for ALLAH fordi dine foreldre er muslimer. Hadde du blitt foedt i Spania med kristne foreldre, saa hadde du sikkert ikke bedt til ALLAH men til Jomfru Maria. Jomfruen som ble paa tjukken da hun fikk besoek av engelen Gabriel. Og hadde du blitt foedt i Thailand, saa hadde sikkert du vaert en buddhist og gaatt til Wat Arun for aa be til Buddha der.
Det er tydelig at du er vokst opp med islam. Og at du er blitt hjernevaska
av dine foreldre. Men er ikke det paa tide at du undersoeker litt naermere for aa finne ut hva guden din staar for? Kom ikke her aa si at du tror paa ALLAH bare fordi foreldrene gjoer det. Aa gi avkall paa vann, mat, sex og tyggisser i visse tider av aaret, sier meg ingenting. Gaar det an aa vaere saa teit i hodet?
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 22nd 2007 at 02:37
til Comerford # 116
Det er ikke godt aa vite. Det MarocJenta proever aa fortelle deg og meg er at noen gjoer det mens andre gjoer det ikke.
Hos noen muslimer er alt tillatt. Mens hos noen andre saa er ingenting tillatt. MarocJenta proever ogsaa aa si at det er fritt valg. Man kan faktisk velge…
Jeg vet saa godt hva jer skal velge. Hva velger du?
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 22nd 2007 at 02:48
Jeg har ogsaa hoert at det er ganske vanlig at sjeikene, sultanene, rikingene,
osv. her og der blaaser rett og slett i
Ramadan.
Saa det hadde kanskje vaert en ide om MarocJenta fikk rettet opp overskriften
her til: Naa er det RAMADAN for NOEN muslimer.
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 22nd 2007 at 03:34
til Comerford # 118
Ha det svart paa hvitt?
Holy Jesus. Lovene og reglene deres er blitt til fordi stammefolka ville herske over alle andre.
Jeg sier til deg at du ( Comerford ) skal hoppe ut fra Prekestolen ved Lysefjorden imorgen. Og du spoer meg selvfoelgelig hvorfor og om hvem som har sagt det. Og da svarer jeg deg at det er gud som har sagt det. Gud kom til meg igaar natt eller jeg droemte om ham. Og han sa at du ( Comerford ) maa hoppe ut fra Prekestolen. De hellige skriftene er skrevet paa den maaten. Saa Comerford, du faar bare hoppe.
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 22:11
#111 olepetter_9
Ja, for det er jo mye mindre anonymt å bruke signatur olepetter_9 kanskje???
Sist jeg sjekket stod ikke olepetter_9 i telefonkatalogen akkurat…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 22:15
#109 takeshi saitoh
Jeg er så enig med deg…det er det som er den store forskjellen på såkalte kristne og muslimer…
Oss såkalte “kristne” praktiserer ikke lenger kristendom, nettopp fordi vi er kommet så mye lenger enn muslimene. Veldig mange mennesker i dag ser ikke på det som står i bibelen som sant, og legger vekk hele boka.
Muslimene derimot sluker ALT helt rått….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 01:35
til Punisher # 125
MarocJenta faar hoere godt etter. Hadde noen festet en kniv inntil min strupe og sagt at jeg kun hadde 2 valg, enten aa bli kristen eller aa bli muslim. Saa hadde jeg uten aa tenke meg om i det hele valgt kristendommen. Og dere vet saa godt hvorfor. Hvorfor skal jeg velge aa doe av magekatar eller av magekreft? Det finnes en rekke andre behageliger maater aa doe paa. Bevare meg vel.
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 01:41
Jeg etterlyser svar fra MarocJenta til mine kommentarer.
Har hun sluppet opp for meninger og gaatt til dekning. Eller er hun bare lei seg fordi jeg prater styggt om hennes tro og overtro?
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 12:40
Hei, Takeshi..Og alle dere andre..Skal svare så fort jeg får tid. Er litt opptatt med skole akkurat nå..Så det er bare til å være tålmodig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2007 at 01:49
Hei MJ, du faar bruke den tid du trenger. Jeg har god tid. Jeg vil be deg om unnskyldning. Jeg gikk over streken. Sorry, I got carried away. Det var styggt av meg aa slenge saa mye dritt. For hva vet jeg om hva andre tenker. Folk faar tro paa hva de vil. Det angaar jo ikke meg.
Men jeg vil si at det er veldig dumt aa oedelegge magesekken paa den maaten. Det er klart at man lever lengst ved aa innta regelmessig foede. Man kan fort doe av aa spise en masse foer og etter Ramadan. Og derimot absolutt ingenting under Ramadan. Saa mye vet jeg.
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 06:02
Hei igjen Takeshi..
Det som er så funny ved mange av de kommentarene jeg får er dette : alle preiker om bevaring av ytringsfrihet, muslimers ”rasisme”, ”muslimsk” ondskap, men utifra mange av kommentarene gjør dere ikke dere selv bedre enn mange av de verste menneskene i verden.. unnskyldningen din er godtatt..Jeg prøver bare å bruke litt av min tid til å skape forståelse mellom to verdener.. Det er litt da litt dumt at folk hele tiden skal være negative, selv om det til en viss grad er forståelig..Men unsett, tilbake til dine spørsmål/kommentarer…
Jo, jeg ber fem ganger til dagen. Hva mener du med at jeg ikke flytter på meg? Når man har bestemt retning i huset, så kan man så å si be i samme retning over hele huset/leiligheten. Og JEG ber i hovedsak hjemme, har også bedt på skolen, men da er retningen allerede bestemt.. Så det er ikke verre enn det. Kompass brukes, så det er vanskelig for meg å fortelle deg eksakt hvor qibla er fra Japan..
Du skriver at det er merkelig for deg å forstå avholdsprinsippet. Men vet du hva? Det gjør meg ingenting å bruke EN måned (av det tolv i har) på dette. Det er ikke bare på grunn av religion, men også en prøve om selvdisiplin. Du kan analyserer dette fra ende til annen, så mye du vil, for min del. Men mener at jeg har godt av det.
Det er ingen som fysisk TVINGER meg til å faste. Dette er noe jeg gjør av fri vilje..Det er dog mange som ikke følger det opp. Ser til daglig mange muslimer som spiser, drikker eller røyker. Det får være opp til hver enkelt.
Og det med mensen. Hvem har sagt at det er KVINNEN som er uren under mensen? Det er _selve_ blodet som er urent. En kvinne skal ikke be når hun har den månedlige mentruasjonen. Så å si alt som kommer ut av kroppen gjennom vagina og penis og your butt, kan regnes som urent(uansett om man er mann eller kvinne) og man kan ikke be før man har foretatt Wudu (den rituelle renselsen før bønn).
Og nei, jeg er ikke av den oppfatning at kvinner skal gjemme seg under den månedlige perioden.
Ja, du har kanskje rett. Jeg hadde ikke vært muslim, om jeg ble født i en kristen familie. Sier seg selv. Men nå er jeg ikke født i en kristen familie, og det er jeg glad for.
Mvh MarocJenta.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 02:30
til MJ,
takk for ditt svar. Ser ut som du staar paa ditt og jeg staar paa mitt, hva? Det er OK. Hadde vi vaert einige her, saa hadde vi faktisk ikke sittet og skrevet innlegg.
Lover og regler er godt aa ha. Men det maa vaere slik at det 100% er gjennom- foerbart. Vi kan i hvert fall slaa fast her at Qibla blir vanskelig i mange tilfeller. Jorden er saa stor saa stor. Eller tror du kanskje Koranen er bare beregnet for folk som bor i Saudi Arabia? Har du noen gang tenkt paa hva det blir naar en muslimer i fremtiden lander paa maanen og paa planeten mars?
Jeg sier igjen til deg MJ som jeg hele tiden har sagt til Halleluja, Vakt- taarnet, Mormonbroedrene og pluss, pluss, pluss. Vi lever i aar 2007. Og vi har overhodet ingen behov for aa tro paa guder, engler, hekser, troll, nisser og Voodoo-dukker. TRO PAA MEG SAA SKAL DU FAA KOMME TIL PARADISET! Funker rett og slett ikke lenger. Foroevrig sier halle-
lujafolka at nissefaren deres svever mellom skyene i himmelen. Jeg reiser stadig vekk med fly, jeg. Og jeg titter hele tiden ut av vinduet. Men jeg har aldri sett noen der ute mellom skyene. Har du sett noen der ute? Hadde jeg faatt sett ham saa hadde jeg sikkert tatt og vinket til ham. Forresten hvordan vet vi at det er “ham” og ikke “henne”. Hvor lenge skal vi, det sterke kjoennet fortsette aa se ned paa damene vaare? Hvor lenge skal du, MJ taale aa bli traakket paa av mennene?
Urent blod? Er det naa det vi har inne i oss? Fy pokker! Det gaar bare urene mennesker her paa jorden. Da boer vi kanskje gaa aa faa det renset en gang i maaned? Jeg gaar ut i fra at dere blaaser i blod-poelser og pudding.
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 2nd 2007 at 12:50
Qibla er ikke vanskelig, om du ikke gjør det vanskelig selv. Jeg sitter ikke å gruer meg til den dagen jeg må be på mars, eller pluto. Jeg gidder ikke å gjøre det så problematisk for meg selv.. “Al a3malo bi niya”..Alt kommer fra intensjonen. Jeg har bedt uten å vite hvor qibla er. Jeg sitter ikke å tror at Allah ikke vil akseptere min bønn bare på grunn av at jeg ba i feil retning. Min intensjon var å be til Allah..Og det gjorde jeg.. Den dagen vi kommer til å be på Mars, månen eller Pluto kommer jeg til å gjøre det samme. Men hvem vet med all den teknologien som idag finnes.
Jeg blir ikke tråkket på av menn..
Ja, mensen er urent..Enten du liker å høre det eller ei..Det er en renselsesprosess som skiller ut ufruktbare egg, slim og hinnen..Urin, og andre sekrementer regnes også som urent..Så skjønner ikke hva problemer er..?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2007 at 02:28
Spoersmaalet mitt var hvorfor satte man opp en regel som ikke er gjennomfoerbar? Det er der problemet ligger.
Jeg sitter i nordoest-Japan, kan jeg vende meg mot nord og be? Og skal jeg bare haape paa at jeg treffer Mekka? Hvis Allah hadde sagt at du skal staa paa hodet under hele Ramadan, hadde du ogsaa gjort det? Og jo da. Det hadde du sikkert gjort uten aa blunke. For du er jo blitt hjernevasket av foreldrene dine siden du var baby. Saa du tror blind paa det de og Allah ( om han finnes ) sier, ikke sant?
Med andre ord, du eier ingen egen mening. Du er bare en robot programmert og diktert av bakmenn.
Har du noen gang tenkt paa hvor dumt det er aa doe for en fille sak som religion?
Akkurat som deg, er selvmordsbombere ogsaa blitt hjernevasket av sine foreldre. Hadde man brukt hodet sitt, saa hadde han/hun sikkert ikke gaatt og tatt sitt eget liv.
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 12th 2011 at 20:42
BION I’m imprsesde! Cool post!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 24th 2011 at 09:29
Q3hJPz , [url=http://ncfkklbpdkys.com/]ncfkklbpdkys[/url], [link=http://jqacnanhbtqc.com/]jqacnanhbtqc[/link], http://soyswqhwliwt.com/
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2011 at 12:10
ultram %D prednisone no prescription wktkz generic brands for ultram >:]]
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende