Han kommer bort til meg. Det første jeg legger merke til er øynene hans. Brune øyne med et snev at tristhet. Gullenken rundt halsen strammer til og får hodet til å bøye seg på en merkelig måte. Jeg har alltid lurt på hvordan de klarer det. Hvordan de får livene deres til å gå rundt. Håret hans glitrer i sola. Jeg får nesten vondt i netthinnen der jeg sitter.
Drugdealer : Assalamo Alaykom, søta.. har du fyr? (arabisk)
Maroc : (Ja, jeg har også et par jointer i lomma. Under hijaben har jeg et helt sortiment med forskjellige typer drugs. Kvalitet, mann. Kvalitet)
"Nei, dessverre, jeg røyker ikke. Har heller ikke behov for å gå rundt med lighter eller fyrstikker."
Han setter seg ved siden av meg. Tar fram en rød lighter og tenner en sigarett. Bena hans ligger i kors. Jeg kan nesten skimte formen under buksa. Tynne ben. Benrangel. Han tar et dypt trekk mens han betrakter meg fra siden. Neglene hans er gule, det samme er tennene.
Drugdealer : Så hva gjør du her da? Venter du på noen?
Maroc : (Ja, jeg venter på livet. Jeg trenger bare å sette meg ned og speide etter det. Jeg har mistet det skjønner du. Trenger litt frisk luft for å klarne tankene mine. Trenger å sette meg ned og plassere meg i uklarhetens verden.)
"Nei, venter ikke på noen. Hvordan det? "
Drugdealer : Du er bare trøtt?
Maroc : Stemmer det.
Drugdealer : Jeg kan se at du er fra Marokko. Fin jente du. Hvor i Marokko er du fra?
Maroc : Har det noe å si ?
Drugdealer ; Smahli (sorry). Jeg bare spør.
Maroc : Det er lov å spørre. Men ikke alltid forvent at du får et svar.
Jeg smiler til han bare for å understreke at jeg ikke mener noe vondt med svaret. Han smiler tilbake – nesten som en bekreftelse på at han forstod min hensikt bak det hele.
Maroc : Hvordan er det? Hvorfor gjør du dette i mulighetens land? Hvorfor kan du ikke bare leve et normalt liv. Gjøre det på den lovlige måten?
Han ler. Høyt. Så høyt at benken rister.
Drugdealer : Mulighetens land? Den eneste muligheten jeg har sett til nå er det jeg holder på med. Gode penger egentlig. Jeg skal slutte en dag InshaAllah, jeg har innsett at jeg ikke kan holde på slik hele livet. Jeg trenger å etablere meg. Finne meg en kone som kanskje kan lede meg på den rette vei.
Maroc : Istedenfor å se rett fram så kan du se litt til siden. Livet er fullt av veier, stier som fortsatt ikke er utforsket. Du sier "inshaAllah". Vet du at Allah ikke vil at du skal gjøre dette? Du ødelegger andres liv, samtidig som du ødelegger ditt eget. Du trenger ikke en kone som kan lede deg på den rette vei. Veiene er det du selv som skaper. Du kan ikke sette din lit på at en kone vil få deg til å slutte, eller ha en tro på at Allah vil sette en stopper for det hele. Allah vil, men du må også ville det.
Drugdealer : Jeg kom til Norge uten familie, uten penger, uten selvsikkerhet, uten en sterk tro på Gud. Det eneste jeg hadde med meg i kofferten var troen på et bedre liv. Et bedre liv har jeg ikke fått, men jeg venter fortsatt på lyset. Lyset som skal føre meg til alt jeg har drømt om. Dette har gitt meg en viss form for trygghet.
Maroc : Jeg vet ikke hva mer jeg kan si, bror. Det er opp til deg. Det er du som bestemmer over ditt eget liv. men bare tenk på det jeg nettopp sa til deg. Det er aldri for sent å snu.
Drugdealer : Shokran. Takk for praten. Men jeg må gå..
Maroc : Bare gå, ya akhi (bror). Men vær oppmerksom på hvor du går. Allahi`ãwan. Måtte Allah hjelpe.
Denne samtalen varte kanskje ikke i mer enn fem minutter, men det satte et stort inntrykk på meg. Er det mulig å forstå hans situasjon? Alene i landet – uten utdanning, gebrokkent språk, ingen familie. Det er så lett å falle ut om man ikke har en solid plattform å bygge livet sitt på.
Nei, dette måtte jeg bare dele…

87 kommentarer In " Mitt møte med en marokkansk drugdealer…♥ "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
april 21st 2008 at 12:47
Fint at du delte,og samtidig fikk løftet opp mitt nedslåtte blikk.
Og samtidig så fikk jeg med meg noen arabiske gloser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 12:55
Glad du delte Maroc.
Alene, helt alene er det nok ikke lett å være i et helt nytt land med mange som uten grunn forfølger og fordømmer..
Du løfter perspektivet her Maroc:)
Tommel!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 13:02
det finnes plenty med sørgelige skjebner der ute i verden, bonita, og innimellom er vi så heldige at vi møter noen som får oss til å tenke en ekstra gang og innse at livet ikke bare er en shake i blogg-format, baby!
thanks for sharing….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 13:07
Takk for at du delte..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 15:04
Fint at du skrev dette Maghribia..
Jeg har også møtt marokkanske gutter som både røyker og selger, (i Marokko riktignok)men jeg klarer ikke å beskrive det så bra som deg. Du beskrev situasjonen veldig bra.
De sier alltid det samme, “jeg skal slutte inshallah”. SÃ¥ slutt da for faen, tenker jeg. Men det er nok ikke sÃ¥ lett..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 15:15
Ja, dette forstår jeg, men det er dønn trist da de går på akkord med seg selv, sin tro, sine landsmenn både gamle og nye.
Det er så kjappe penger at det er vanskelig for disse gutta og komme ut av det igjen. Fengselet er jo neste oppholdssted.
En god beskrivelse av en gruppe med friske folk som kunne gjort noe annet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 18:50
Stemmer det. Skulle lære deg noen arabiske gloser. Tar meg en tur til bloggen din senere idag
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 18:51
Kanskje noen må tale deres sak også?
Nei, det er ikke lett Ragnhild. Så mange utfordringer, så lite mot.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 18:52
Anytime, pisto!
Det er sant. Noen ganger så møter man noen som får oss til å tenke over livet. Vi skal være takknemlige for det vi har, og for at vi har klart å komme så langt. Det er det ikke alle som klarer. Sørgelige skjebner er det dessverre flere av her i verden. Det er synd, men slik er nå det..
Have a nice day
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 18:54
Var da så lite, lingujenta
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 18:56
Takk, ya soultan.. Har du forresten smakt teen med samme navn?
Ja, tro du meg. har møtt mange av dem i Marokko også. Så unge mennesker som ruser seg mens de lever for drømmen om Europa. Det gjør meg så trist
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 18:59
Lett-tjente penger som kan føre dem rett til fengsel, men det er ikke det første de tenker på akkurat.
Vanskelig å komme seg ut av den sirkelen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 19:04
Da jeg har egen familie som fyker rundt for slike letttjente penger kjenner jeg utviklingen mellom fengsel, dop og ødelagt liv. Bare trist egentlig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 19:09
En liten reise inn i en ukjent verden… Spennende lesing. Jeg lurer mest pÃ¥ hvordan dette pÃ¥virket deg, og hvilke tanker og følelser du satt igjen med?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 19:11
UTROLIG trist, men hva kan vi som “tilskuere” gjøre? folk tar egne valg, og noen av de valgene fører til ødelagte liv. det er ikke alltid fengsel og fengselstraffer er like skremmende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 19:14
En av de i min familie som lever slik påstår at de eneste gangene han har det bra er når han sitter inne. Jeg tror ham. Da får han faste rammer, mat og hyggelige voksne mennesker som bor der fast.
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 19:27
Det gjorde meg trist, Peter. Det var som om han var en del av et samfunn som ikke brydde seg om ham – noe som forsÃ¥vidt er sant.
Jeg følte litt avsky overfor det norske systemet som kan tillate at det skjer. Vi har flere eksempler pÃ¥ innvandrere uten grunnleggende pilarer som klarer Ã¥ bli en del av et miljø som omfavner dem med deres “varme” og fellesskap – den tilhørighetsfølelsen kan være nok til at de overser de kriminelle ting de foretar seg. Det blir som om du jobber for en storfamilie.
Det er pÃ¥ tide med omfattende kontroller og merkbar oppfølging som kan være med pÃ¥ Ã¥ snu en slik utvikling – i det store og hele : mer satsing pÃ¥ integreringspolitikken.
Jeg er et medmenneske. Som medmenneske følte jeg at jeg fikk sagt mitt til han. Jeg kunne selvfølgelig ha gjort mer – Men jeg er kun EN person. Vil sÃ¥ gjerne rekke ut en hÃ¥nd til de som trenger det. Flere ganger føler jeg meg ansvarlig overfor de som ikke har det sÃ¥ godt – spesielt muslimene fordi de ikke alltid blir forstÃ¥tt av majoriteten. men jeg har ikke tid til alt..
ett skritt..to skritt.. skal nok klare det.. InshaAllah
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 19:28
De trenger noen som kan sette grensene for dem, men de må også lære å sette grenser for seg selv. Myndighetene kan ikke alltid fungere som en barnevakt.. Eller?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 19:48
Interessant å lese.
Også er jeg lei meg for at du ikke kom på treffet på lørdag (Flabben sa du hadde lovet deg bort) Hadde vært hyggelig å møte deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 19:56
Ja, Sole! I know. Hadde vært utrolig hyggelig å møte deg og, men ting kom i veien. Jeg hadde lovet meg bort, som Flabben sa.. Men det kommer nok andre anledninger. Skal begynne å glede meg fra nå
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 21:38
Selvfølgelig har jeg smakt den teen, men den blir ikke optimal uten ordentlig na3na3
.
Ja, drømmen om europa hører jeg om hele tiden. Jeg skrev faktisk en stil om det en gang, vurderer Ã¥ legge den ut pÃ¥ bloggen min…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 21:40
Det blir ikke det samme uten na3na3, nei! Mmmmm
Har skrevet om det samme selv, da jeg gikk på vgs.. men publiser det, sultan! hadde vært interessant å lese!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2008 at 21:58
inchallah, kanskje jeg publiserer i kveld eller i morgen..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 10:09
dette var et utrolig innlegg, meri haseena..
jeg vet at jeg selv ikke klarer å sette meg inn i situasjonen, og det ender alltid med at jeg skuler på narkomane, alkoholikere og dealere.. jeg, som har vokst opp i en velstående familie med alle verdens muligheter, tenker alt for lett på saker og ting.. jeg tror at alle klarer å se det jeg ser, altså se med sidesynet.. men sånn er det ikke.. jeg vet det, men jeg glemmer det alt for lett.. og så leser jeg dette og sier til meg selv at dette skal jeg huske på neste gang jeg ser dagsrevyen, står på jobb eller går ned karl johan.. en unnskyldning er det ikke, men en forklaring.. en j*vla god en.. takk, takk maroc.. utrolig bra innlegg.. takk for at du delte opplevelsen med oss, skjønner godt den gjorde inntryk på deg..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 11:23
dere tror det er lett tjente penger som får folk til å deale. helt feil han fyren kan liksom ikke søke jobb på narvesen eller som lege å bruke dop. dere må skjøne det er eneste utvei er å deale eller stjele
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 12:20
Vel, vel, myndighetene vet om dette her, de lar dem bevisst fortsette med dealing og drugs. Hvorfor? dette er inspirert fra Nederland og England f.eks der hvor politiet introduserer med vilje dop i innvandrermiljøer. Naivt å tro på dette, skal du si? Nei, en del av sannheten ligger her, det må lages sosialeklasser i vesten hvis ikke skal det politiskesystemet ikke gå rundt som det skal. Hvem er interessert til å få utdannede muslimer(ordentlige) i vesten? Jeg forsvarer ikke disse dealere og narkomane, de må bare sperres inn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 12:23
Søppelfolk er dette for meg, dealerne altså. De HAR muligheter, men tjener gode penger på dette. Derfor velger de dette fremfor en jobb med mindre inntekt!!!!! Bidrar heller med å ødelegge andre mennesker, seg selv og livvsituasjon til alle.
Faren til babyen min er marokkaner og dealer. Han bryr seg NULL om ungen sin, kaller han bastard. Javel, men hva med å ta ansvar for sine handlinger istedet for å drømme om ett bedre liv? Ta ansvar for det livet de allerede har, og andres liv de påvirker.
Så å unnskylde de som dealer er ikke å rettferdiggjøre noe som helst. De velger det livet de har.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 12:52
kast han ut. trenger ikke pushy utenlandske dealere i norge
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 15:11
jeg mener ikke at det er riktig at folk skal deale! men vis jeg hadde flytta fra norge til et aent land uten familie, penger. og utdaning. og kunnet snakka det språket bra så er det veldig vanskelig, det er ikke bra nok tilrettelegelse får asylsøkere, de kommer seg jo ingen vei? de blir bare dratt ned sammen med de andre, men det er no aent vis man er født i norge og kan norsk! da har man en man en mulighet, dette er en vanskelig situvasjon som blir galt og rett uansett hva du kommer fram til, dette er hvartfal min mening vet ikke hva aent jeg skal si
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 15:55
ya zibbi Norvege= Flos Satla=Flos ye zibbi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 16:53
Knallbra innlegg gojenta,du skriver så jeg føler jeg sitter på benken sammen med dere,klemmer goe siskan:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 19:41
Utrolig bra skrevet! Føler med ham, men han er egoist, det må jeg si. Tenk på alle livene han ødelegger! Ja, det er sykt vanskelig å bryte ut av sirkelen! Ja, han mister alt han har! Men han som muslim burde klare ås tole på Allah.. Som sagt føler med ham, og jeg kan forstå til en viss grad. Det er bare vondt.
InshaAllah var du med på å åpne øynene hans =) En samtale som den kan faktisk hjelpe.
Creds to u!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 19:42
Dra opp AK47′n. Sikt. Avfyr. POW-POW-POW-POW-POW-POW-POW- POW-POW-POW-POW-POW-POW-POW- POW-POW-POW-POW-POW-
AAAAAAAAAHHHHH
FUCKING SHITHEAD
DIEEE !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 19:54
Paa 70-tallet og litt inn paa 80-tallet saa var det mange vietnamesere som kom til Norge. mange av dem hadde forlatt sine hjem i Vietnam midt om natta med et minimum av gods og eiendom. kanskje etterlot de en gammel tante eller bestefar fordi de mest sannsynlig ikke ville klare strabasene.
Etter aa ha tilbrakt noen dager, til og med uker, paa en tvilsom, overfylt fiskebaat kom de (de heldige) kanskje til Hong Kong (3-4 dager hvis heldig) eller de klarte aa bli plukket opp av en (norsk) baat paa rute i Soer-Kina havet. Andre ble tatt av sjoeroevere og tvunget til aa tilbringe uker og maaneder paa oede oeyer med lite mat og drikke. Atter andre forsvant for aldri aa bli sett igjen.
Familier ble delt opp, familiemedlemmer forsvant. Smaagutter og smaajenter uten foreldre og soesken, foreldre uten barn.
Etter 4-5 uker paa den samme baaten i havna i HK med en daglig rasjon bestaaende av en risbolle og litt fisk av tvilsom kvalitet fikk de komme i flyktningeleiren. Her ville de ofte maatte bli i maanedsvis til ble sponset av familie, kirkeorganisasjoner, “gode samaritanere” etc. Noen ble der i aaresvis og mange ble sent tilbake til Vietnam sent paa 90-tallet etter at Vietnam hadde aapnet opp etter “Doi Moi” (”perestrojka” om du vil).
Mens de satt i leir saa fikk de litt skolegang, noen jobbet med aa sy klaer, andre med aa lage klokkelenker for HK klokkefabrikanter eller de jobbet med bygg+vedlikehold rundt om i leiren. Mange laerte seg kantonesisk ved aa se paa HK saapeoperaserier eller kung-fu filmer.
da de etter maanedvis kom til Norge, USA, Australia etc saa var stort sett foerste prioritet aa faa seg en jobb, komme i gang med skole og utdanning. de var motiverte og driftige. de grep mulighetene begjaerlig fordi de visste at til syvende og sist var det de alene var de som kunne forme, forandre og forbedre sin og familiens fremtid. de kjoepte klaer og mat paa salg, de stuet sammen 10-12 familiemedlemmer paa 2 rom og kjoekken, de jobbet sent og tidlig, enten det var familiebedriften eller det var paa jobben paa syfabrikken. sjeldent ville du hoere at de klaget over slitet (det var vaerre der de kom fra) og latteren og smilet satt alltid loest.
Jeg husker spesielt Kim, mest fordi han var saa forbanna fotrapp og kunne drible og slaa tunneler paa de mest infame maater, men ogsaa fordi han snakket norsk etter noen maaneder og fordi han var skarp som faa paa skolen. i tillegg saa jobbet han hver kveld paa restauranten som familien hadde.
eller Hoa som gjorde unna 12 aar skolegang paa 10 fordi hun maatte ta igjen tapt tid. som deretter gjorde unna 8 aars universitetsutdannelse paa 4 aar ved UC Berkeley. eller Kim som gjorde seg ferdig med high school naar hun var 16 for saa aa gjoere unna en master ved UCLA rett etter hun hadde fylt 20.
livet var aldri enkelt for noen av de, men de ga aldri opp om de moette motstand. de jobbet seg videre og hadde suksess. de var aldri rike eller bemidlet men klarer seg godt bedre enn gjennomsnittet.
poenget mitt er at for hver historie om en innvandrer som faller gjennom saa er det 10 som klarer seg og klarer seg godt. visst er det trasig men er det alltid samfunnets feil? kan samfunnet hjelpe alle, enten det er “hvite nordmenn” eller innvandrere? er det alle som vil/kan hjelpes?
jeg sier dette fordi jeg har en (hvit/norsk) onkel paa skraaplanet som har faatt all verdens oppfoelging og muligheter men ved hver korsvei saa har han valgt “den andre veien”; den veien som ledet videre ut i fortapelsen. jeg vet aerlig talt ikke hva mer samfunnet kunne ha gjort/kan gjoere for ham.
det som gjoer meg trist og forbannet er naar jeg ser barna paa gata, om det er i Oslo, Abidjan, Douala, Cape Town, Mexico DF, Saigon eller DC, som tigger for en skilling og noe aa spise.
jeg er, dessverre kanskje, saa kynisk at jeg foeler ikke noe spesiell tristhet naar jeg ser en noen i 20-aara som er i bra form og har et rimelig godt hode men som fortsatt velger den enkleste utveien.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 20:28
Hallo! Noen ting bør man ikke forsøke Ã¥ ha forstÃ¥else for, men derimot ta totalt avstand fra. Da skjønner kanskje “dealeren” at han mÃ¥ jobbe like hardt som alle oss andre for Ã¥ skaffe seg et levebrød. Alle som ønsker fÃ¥r jobb i Norge i dag hvis de bare gidder og er villig til Ã¥ jobbe seg opp!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 22:08
Fantastiske dialoger og sluttrefleksjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 22:20
ja, den gjorde inntrykk på meg, trille. for disse menneskene er egentlig ressurssterke som kan bidra med noe. det er så synd at de faller ut og er med på å ødelegge samfunnet. de ser det selvfølgelig ikke selv.. de tror dette er eneste mulighet, men det er det ikke. finnes så mye der ute som de kunne prøvd ut.. men men..
Ha en fin natt, trillis
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 22:24
den eneste utvei? det er ikke den eneste utvei – han TROR det er den eneste utveien. en viss forskjell der. han kan f.eks. alltids ta noen kurs, bygge opp kompentansen sin, men det krever tid og tÃ¥lmodighet. noe han kanskje ikke har.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 22:26
Dette var nytt for meg. aldri hørt om det. har du kilder å henvise til? interessant.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 22:30
det er trist å høre om din situasjon, og ikke minst synd på barnet som ikke får en ordentlig pappa ved sin side.
jeg tror ikke faren har skjønt alvoret i det å ha barn, og fortsetter å gjøre det han gjør fordi han ikke klarer å tenke lenger enn de fargerike sedlene han har mellom hendene.
har han alltid vært sånn? du sier noe om drømmen om et bedre liv? hva gjorde han før han begynte med dette?
det er en vanskelig sak dette her.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 22:34
noen tror at alle problemene forsvinner om man velger å kaste slike mennesker ut, eller om man ber dem dra tilbake til der de kom fra.
det skal ikke være nødvendig Ã¥ gjøre det pÃ¥ den mÃ¥ten. problemer skal analyseres og løses – ikke hele tiden sendes til andre land.
ha et litt åpnere syn framfor et mikroskopisk et.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 22:34
Ikke sånne ord i min blogg, takk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 22:35
thanks siskan
glad u liked… ha en god natt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 22:39
ja, tenk på alle livene han ødelegger, men han evner ikke til å tenke konsekvenser, selv ikke når det gjelder han selv.
det er lett Ã¥ si at en person i en slik situasjon skal stole pÃ¥ Allah. Han stoler kanskje pÃ¥ Allah, men gjør ting som strider imot det Allah sier han skal gjøre og ikke gjøre. han stoler pÃ¥ Allah i den forstand at han venter pÃ¥ det han definere som det gode liv. slik er det med alle mennesker. fattige som rike – vi blir aldri tilfredsstilt og fortsetter Ã¥ hÃ¥pe og vente pÃ¥ noe som kan roe sjelen.
jeg håper jeg fikk åpnet øynene hans litt. hvem vet? kanskje han har fått litt vett i huet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 22:39
God bedring!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 23:52
Ja ja. En skikkelig taper, han der kameraten din. Han kommer aldri til å slutte å deale. Han tjener for gode penger til å la være.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 23:53
Jeg må si at vi mennesker er forskjellige og velger våres egne veier. Denne drugdealeren som du snakker om har valgmuligheter som fattige barn i den tredje verden bare kan drømme om. Hvis han søker jobb, blir han vel nødt til å takke ja til en vaskejobb i første omgang. Men det er en start, og alle lange veier starter alltid bratt og vanskelig men det flater ut etterhvert skal du se. Saken er bare at den veien er så vanskelig og man orker rett og slett ikke å ta de første skrittene. Det krever oppofrelser, blod slit og svette. Det er ikke han klar for, han velger den lette veien med en joint i kjeften og noen hundre lapper i lommma. Han klarer seg med hasjen han selger og får samtidig også sin daglige dose som holder ham omtåket og careless. Han er i sin boble og det er der han ønsker å være. Han vil ikke slite han vil bare flyte. Det finnes tre typer mennesker. De som vil ha trygghet og stabillitet, de med vinnerinstinktitet som vil ha alt og til slutt taperne som aldri fullfører noe som helst. Det er ikke synd på ham, han er bare en taper. Glem ham Maroc. Jeg skjenner utlendinger som startet å vaske kontorer og har egne vaske firmaer nå. Jeg vet om folk som har vasket biler og har egne bilvaskerier nå. Jeg kommer selv fra en fattig utenlandsk familie. gammeln handlet klærne mine på UFF når jeg var liten. Ikke hadde jeg muligheten til utdannelse heller, siden han var arbeidsufør begynte jeg å jobbe rett etter ungdomsskolen for å brødfø familien. Har hatt mange strø jobber som Macdonnalds etc. Nå er jeg 30 og finansmann med stabilt inntekt langt over hva man kaller gjennomsnittet. Tross min håpløse situasjon tragiske oppvekst mistet jeg aldri motet. Veien har hvert lang og hard, men så lenge du holder deg på den vil du før eller siden nå dine mål.
Han er heldig som har et valg. Han har valgt den lette veien.
Den uten noen mål.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2008 at 23:53
“Jeg følte litt avsky overfor det norske systemet som kan tillate at det skjer.”
Trist å lese at du føler avsky for det norske systemet, som gjør alt det makter for å hjelpe. Systemet er ikke allmektig(heldigvis?), og noen velger å stå utenfor. All min avsky går til narkolangerene, de trenger ikke drepe for å overleve i Norge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 00:13
This all just is, INSAIN.
Snakk om Ã¥ nÃ¥ dybde. Well, done. Vi lever i en sprø forhistorisk verden, hvor det umler av unikum. Dette er ufattelig bra skrevet, og jeg bøyer meg pÃ¥ knærne og sier, shiiiiiit what a debate…..!!!
NÃ…RTID SKAL VI LAGE FILM…..????????
OM THIIIIIS SHIIIIIT…..???????
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 01:46
Stakar denne fysakken da, helt alene, uten familie i et fremmed land, men DOP TIL Å SELGE og tjener penger på klarer han fint å skaffe selv med dårlig språk, uten venner og familie.
Tørr blogg eieren la dette stå tro?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 02:00
hei du. jeg må bare si at du virker som en veldig intelektuell ung dame som setter ting i riktig perspektiv. du har en veldig dyp å fin måte å formlere ting på, så det skal du ha for=O) dessuten så ble jeg faktisk veldig nysgjerrig på deg som person, og du lurer da på om det er mulig å slå av en prat over en kopp kaffe eller te=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 02:00
Veldig bra innlegg..! Ble helt målløs.. Av den litterære kvaliteten altså. Føltes som det var en film jeg så! hehe.. Stå på:-) Jeg er fra nord-norge, og har selv arabiske slektninger i familien, så kjenner meg igjen i enkelte ting du skriver her.. DU har talent! Stå på=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 08:18
Norsk innvandringspolitikk er inhuman, i stede for å lokke folk vekk fra sine egne områder og opp til Norge bør man gi den hjelpen vi kan i deres nærmeste trygge område.
Marokko er et fint land, de fleste marokkanere er hjemme på ferier og har hus der nede. Hva gjør de egentlig i Norge ut over ønsket om penger og trygd (lykkejegere)? Det samme kan sies om pakistanere, tyrkere, osv.
Det er inhumant Ã¥ lokke mennesker til Norge i jakten pÃ¥ penger og “et bedre liv” nÃ¥r man egentlig kunne skapt sitt liv hjemme, i nærheten av sin familie, sitt sprÃ¥k, kultur og sitt land.
Verden har flere titalls reelle flyktninger og flere hundre millioner fattige, det er et misbruk å bruke mange milliarder kroner på noen hundre tusen her i høykostlandet Norge når disse pengene kunne ha hjulpet flere hundre millioner i deres nærmeste trygge område (lavkostland).
Men jeg kan ALDRI forstå mennesker som ødelegger andres liv ved å importere eller selge narkotika, uansett årsak burde disse ha fått den strengeste dom man kunne og blitt sendt ut av Norge for alltid. Uansett årsak: INGEN har rett til å ødelegge andre mennesker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 08:28
bare til Ã¥ sende meg mail eller noe, sÃ¥ tar vi avvisningen derfra ;D hæhæ…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 08:31
hva slags te er det snakk om her?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 09:16
Bra skrevet Maroc, skal se du blir forfatter en dag
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 09:45
Hehehe meskin. Vel hva skal man si. De lever enda verre i Marokko, så han bør egentlig være glad han er her og ikke der. Han hadde sikkert vært drept eller i fengsel hvis han hadde blitt der i en slik situasjon. Alhamdoulillah, håper bare han tenker over det du sa, for det er helt riktig.
Bra skrevet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 10:21
Nydelig skrevet av deg maroc.Jeg syns du får frem mange bilder bare av å vise frem til den samtalen.Og gode råd du kommer med:) Likte at du fikk han til å forstå at det er ikke bare kona eller Allah som kan få han til å slutte med å selge dop,men at han må ville det selv.For når ikke du vil det skjer det ikke.Blir bare glad når personer som deg kommer med sånne finne råd til andre=) ALlahi3awen=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 11:37
Mennesker som selger dop er ikke bare mennesker som kommer fra andre land utenfor norge.Det er også nordmenn som selger dop.Jeg vet at salg av narkotika skjer mer rundt utenlandske grupper,men det vil ikke si at de fleste utenlandske driver å selger dop.Hvis den strengeste dommen for utelandske dopselgere er å bli sendt ut av norge,hva skal man gjøre med nordmenn som importerer og selger dop da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 12:37
Lurer på hvem du er maroc, j kjenner nesten alle marocene i oslo..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 13:17
Maroc1987: Så klart det ikke bare er utenlandske som dealer. Men blir jo litt feil å kaste ut nordmenn fra Norge som straff
Strengere fengselsstraffer på normenna som dealer!!!!! Og ja, kaste ut dem fra andre land (dette gjelder og så Sveige, Danmark osv) som bryter loven i Norge.
Husk også det at for en fra ett drittland kommer hit til Norge for å søke lykken, og havner i fengsel. Så er jo denne i himmelen i fengselet. Så bra kunne de aldri fått det i sitt hjemland.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 14:56
GÃ¥r ut fra at #35 fra Maroc1987 er en kommentar til min #33.
Norge har også sine kriminelle, men det betyr ikke at det åpner opp for fri import av kriminelle til Norge.
For det er et faktum at svært mange av de som er tatt for import eller salg av narkotika er utlendinger, vi ser her en kraftig overrepresentasjon av utlendinger (utleninger er for øvrig kraftig overrepresentert i all kriminalitet i Norge .
Vi kan ikke utvise nordmenn fra Norge, men vi kan gjerne straffe dem strengt (arbeidsleire på Bjørnøya eller Jan mayen høres bra ut for de som selger eller importerer narkotika).
Men utlendinger kan vi utvise, enten til sine egne hjemland eller arbeidsleire i utlandet (Russland vil gjerne ha fanger fra Norge mot at de får kompensasjon).
Vi må aldri tolerere eller akseptere import og salg av narkotika, det er en av de simpleste og mest menneskefientlige handlingene som kan gjøres mot andre (mange blir avhengig av narkotika og mange familier lider under at et av deres familiemedlemmer er narkotikaavhengig).
Det er helt vanlig i alle land at man utviser utlendinger som ikke kan oppføre seg/følge loven, ja med unntak av spesielt en del islamske land da (der er det dødsstraff).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 18:43
Maroc, Maroc, du skriver så varmt og levende. Det fins mennesker som har et hjerte som er større enn kroppen. Du er uten tvil et sånt menneske! Kjempeklem til deg. Og tommel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 20:54
Jeg prøver Ã¥ forstÃ¥ det – ikke dermed sagt at jeg støtter det. det er ikke alltid like lett Ã¥ være dealer heller.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 20:55
Takker for det, zamoyski..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 20:56
takk for det, zamoyski..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 20:58
Kameraten min? Kan diskuteres. Synes ikke du skal være for snar med Ã¥ dømme. Mennesker kan forandre seg – det har jeg sett flere eksempler pÃ¥. man vet aldri. kanskje denne samtalen hjalp. kanskje han innser hva han driver med – at det fÃ¥r konsekvenser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 21:05
Mennesker er forskjellige, og velger våre egne veier – det kan vi være enige om. Du skriver at han har valgt den letteste veien. Det er sant. Skal vi se utifra det generelle bildet så er mennesket utstyrt til å velge de veiene med minst arbeid og mest utbytte. Vi går ikke den kronglete veien som tar 30 minutter når vi har funnet en snarvei som tar 15 minutter. Det krever blod, slit og svette, som du skriver, og noen har ikke evne til å takle det. Eller de TROR de ikke takler det. Det er her det psykiske kommer inn i bildet. Men heldigvis finnes det mennesker der ute som er villig til å ofre litt for å nå sine mål. Du er jo et eksempel på det og JEG er et eksempel på det, og med en sunn fornuft vil vi oppdra våre barn til å jobbe hardt for å få det de vil ha.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 21:08
Ja, jeg føler litt avsky – noe jeg har gitt begrunnelse for. Gjør det norske systemet nok? fÃ¥r disse menneskene som kommer fra andre land oppfølging? vet myndighetene i det hele tatt at farter rundt i gatene og selger dop?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 21:09
En fin situasjonsbeskrivelse. De fleste skjebner har en Ã¥rsak…
Tommel for dette:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 21:10
no no no. verden er ikke sprø. det er VI som gjør den til en farlig plass Ã¥ leve pÃ¥. bare tenk deg verden uten menneskene – et flott utgangspunkt. naturlig. friskt.
la oss lage film… ready. set..gooo
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 21:12
bare smiler, tankevekkende og bra skrevet, som vanlig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 21:13
ja, jeg tør la dette stå. jeg har latt verre ting stå hvis du bekymrer deg for sensur..
ja, han klarer fint Ã¥ skaffe seg venner i et dopmiljø der de faktisk TRENGER han – der han finner venner, venner som til slutt blir som en familie. det er kanskje vanskelig Ã¥ forstÃ¥, men sant.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 21:17
hjelp gis stadig i deres nærmeste trygge omrÃ¥de, men hjelpen rekker ikke til alle. alle mennesker har sine behov og ønsker. jeg har sett dÃ¥rlige forhold i Marokko – sÃ¥ jeg vet hva de rømmer fra, for Ã¥ si det sÃ¥nn.
de fleste marokkanere er hjemme på ferier og har hus der nede fordi de har klart å bygge seg opp i Norge. slikt kan man ikke gjøre om man bor i Marokko, med mindre man allerede kommer fra en velstående familie, til og med en utdanning er ikke en forsikring til en bra inntekt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 21:18
inshaAllah, snillfant…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 21:19
takker maroc89…
men sikker på at han hadde blitt drept eller satt i fengsel? du må huske på at korrupsjon er ganske så vanlig i et land som Marokko
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 21:20
Takker, Nicky! godord fÃ¥r meg til Ã¥ tenke pÃ¥ at det jeg skriver rekker ut til en “sulten” folkemengde som setter pris pÃ¥ mitt arbeid. for det tar tid. som en jobb nærmest
ha en fin dag!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 21:22
Takk, Ridwan. du kan også være med på å bidra.. ALLE kan. bare de vil
Allah kan hjelpe, sure He can – men det kommer an pÃ¥ hvor mye du SELV vil det, og ønsker Ã¥ komme vekk fra det. kanskje han ikke ønsker det sterkt nok?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 21:23
Kjenner jeg deg? kjenner du meg? hihi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 21:24
takk, burkalakenskrekk.. jeg kan ikke noe for det. jeg er bare meg selv.. og det hjelper visst
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 21:25
de fleste skjebner har en årsak, ja.. bra sagt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 21:26
shokran ya obstfield
håper ikke hjernen din tenker altfor mye nå
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2008 at 22:47
Til #33 1/2 Svar MarocJenta
Du vet at om Norge lot være med å hjelpe i høykostlandet Norge og ga hjelp i lavkostlandene/deres nærområde, så kunne vi ha hjulpet flere titalls millioner flyktninger og fattige?
Hva er ditt argument for at det er bedre å dra folk gjennom mange trygge land for å plassere dem i Norge og få samme følelsen som marokkaneren du beskriver i åpningsinnlegget (savn, rotløshet, føle seg utenfor, mm)?
Selv marokkanerne kunne fått hjelp i lavkostland, da kunne man ha hjulpet 800 marokkanere i lavkostland for samme prisen av EN marokkaner i Norge.
Mitt valg er enkelt, slutt med å importere mennesker til Norge, skal vi hjelpe så gi hjelpen i nærmeste trygge område/lavkostland.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 24th 2008 at 11:47
Hmm om jeg kjenner deg er jeg ikke helt sikker på:p kanskje det:p
Kan hende at du kjenner meg men det er jeg heller ikke sikker på hehe..kanskje du vet best=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 24th 2008 at 12:05
En grundigere kontroll av importering av utlendinger kunne vært enda bedre det.Å kontrollere bakgrunnen til disse som kommer inn til Norge kunne blitt gjort enda bedre. Å stoppe innvandring er jo opptil staten men så lenge de velger å ta inn innvandrere så får de ta inn de som er mer rolige av seg.
Og det er ikke alle som finner lykken her i Norge.Mange sliter med å finne den her.Men å starte med å selge narkotika er ikke det beste valget man kan ta heller.Men noen tror det er den veien som leder dem til lykke,men de forstår egentlig ikke at de ødelegger seg selv og ikke minst mange andre.Og jeg tror ikke man finner lykken av å gjøre det.Så selvfølgelig bør man slå hardt ned på salg av narkotika.
Og jeg har fÃ¥tt med meg at de fleste som sitter inne er utlendinger.Men man mÃ¥ ogsÃ¥ skille mellom oss”utlendinger” som er født og oppvokst her og de som har fÃ¥tt oppholdstillatelse.Det utgjør en større forskjell der.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 02:53
Godt fortalt. Du skriver så bra.
)
Du var savnet pÃ¥ lørdag. Men neste gang…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2011 at 10:11
Different students all over the world have to acknowledge that course essays writing firms can make our life easier proposing to ask: ” write my paper “.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende